Vecka 37! 13 Mars.

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

                                                                                             Vecka 37

                                                    I profil                         Snett från sidan                    Framifrån
                                         

Börjar bli trångt nu!
Det har varit en jobbig graviditet, mycket smärta, men foglossning m,m.
Hände något i magen i går, det gjorde jätte ont, men så var jag ut och läste lite i dag om olika veckor, så i vecka 39 stod det att när barnet fixerar sig att det kan göra lite ont då, kanske var det som hände i går.

Tur det i så fall om det var det behöver jag inte oroa mig för något annat.
I dag har jag städat som bara den, damsugit, putsa fönstren. gjort mycket rörelser, för nu vill jag att det ska bli dax!
Har hört att man ska putsa förnstren, men man kanske inte ska tro på allt man läser eller hör heler!

Nu ska jag sätta mig i soffan och titta på film.
Skriver mer i morgon!
God natt på er!
Var rädd om er denna fredag den 13.
Kram kram

Kommentarer
Postat av: Sofflan

Men nu va du inte liten eller =) Gud va roligt med en till liten tjej =) kram på dig

2009-03-14 @ 18:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Dagar kvar till beräknad förlossningen.
RSS 2.0